maanantai 2. syyskuuta 2013
Moraaliajattelun kehittyminen (muistarit)
Moraalisen päättelykyvyn tärkeitä edellytyksiä ovat mielenteoriaa ja roolin ottaminen. Moraaliajattelun tunneperustan muodostavat kyky empatiaan sekä syyllisyyden ja häpeän tunteet, ja jotta moraalinen harkinta ja toiminta olisivat mahdollista, on ihimisen tajuttava sääntöjä ja sopimisen sitovuutta sekä kyettävä käsitteelliseen ajatteluun.
Lawrence Kohlberg esitti 72 amerikkalais pojalle moraalidilemmoja ja näistä 58 hän tutki kolmesti vuodessa 20 vuoden ajan. Tutkimuksen tuloksena hän erotti kolme moraalisen harkinnan tasoa.
1. Erisovinnaisen moraalin taso ( alle 9v)
Leikki ikäiset toteavat mikä on oikeaa ja väärää saatujen rangaistusten ja palkkioiden myötä Lähempänä koulu ikää toisia autetaan, jos siitä koituu hyötyä myös itselle
2. Sovinnaisen moraalin taso ( kouluikäiset, useimmat nuorey js sikuiset) Yritetään toimia muiden odotusten mukaan ja auttaa ( kiltin lapsen moraali)
Lakien mukaan on toimittava
3. periaatteellisen ( jälkisovinnaisen) moraalin taso eli autonomisen moraalin taso
( 10 15%)
Ymmärretään, että lakeja ei ole pakko noudattaa jos se ei ole inhimillinen, eikä sitä ei tarvitse noudattaa millä hinnalla tahansa
ihmisen sosialistuminen moraalisesti harkitsevaksi yksilöksi on pitkä ja monimutkainen prosessi, joka voi vaikeutua, jos omistaa kognitiivisen että sosioemotionaalisen kehityksen häiriöitä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti